Ontsnappingsspel, wat is dat?

Wat is het en waar komt het vandaan?

In het tijdperk van home entertainment en streamingdiensten bieden ontsnappingsspellen een actief en gevarieerd alternatief. Ze ontstonden in 2007 in Japan en China en verspreidden zich vanaf 2011 snel naar Europa. Bij deze spellen moeten spelers verschillende puzzels oplossen en samenwerken om uit een afgesloten kamer te ontsnappen. Dankzij hun unieke combinatie van intellectuele uitdagingen en avontuur blijven de kamers spannend voor alle leeftijden. De verspreiding van deze spellen ging gepaard met de introductie van nieuwe technologieën, zoals virtual reality, en een verscheidenheid aan thema's, van detectiveverhalen tot ruimtereizen.


Escape rooms bieden de mogelijkheid om jezelf af te leiden van digitale apparaten, jezelf onder te dompelen in de wereld van avontuur en de hoofdpersoon te worden van een uniek verhaal. De steeds populairder wordende quests openen een breed scala aan verhaallijnen en opdrachten die niet alleen entertainment bieden, maar ook de mogelijkheid tot zelfexpressie en avontuur, waardoor ze voor velen een passie en hobby worden.